Business met ballen

Valt 1 april vroeg dit jaar, of zijn deze mensen hun tijd ver vooruit? Tijdens het uitreiken van de Dutch Marketing Awards viel één ding op: de marketeers van nu tonen stuk voor stuk lef door bijzondere keuzes te maken.

Marketeer of the Year Vincent van den Boogert van ING bijvoorbeeld. Hij heeft de afdeling Marketing gewoonweg opgeheven. Immers, marketing is van alle afdelingen en dus kun je marketeers beter verdelen over kleine wendbare teams. Dan zorg je past echt voor een vlekkeloze customer journey.

Genomineerde Nico Koffeman van de Vegetarische Slager geeft 0 euro uit aan marketing. Grijnst bij aantijgingen van de NVWA en slingert doodleuk Little Willies de internationale markt op. ‘We meten niks nee, dat doen anderen wel voor ons. En ons testpanel? Dat bestaat uit 1 persoon. Eigenaar Jaap. Als hij het lekker vindt zit het wel goed.’

De eveneens genomineerde Anouk Beeren van Bidfood heeft het klassieke Deli XL omgeturnd tot een digital first marktplaats. Grijnzend : ‘We hebben er eigenlijk een tótaal ander bedrijf van gemaakt ja.’

Een sector met gedurfde doeners, het is geweldig om me te verdiepen in al die cases. Waar apps, gezichtsherkenning en artificial intelligence heus een grote rol spelen. Maar de menselijke factor van lef toch echt de doorslag geeft.


Benieuwd naar alle winnaars en hun verhalen? Check Adformatie, dat 6 april totaal vernieuwd wordt gelanceerd. Ook lef!